سيف در ادامه اظهاراتش گفت: اجازه دهيد به آنچه که از سه ماه گذشته از تاريخ اجراي برنامه جامع اقدام مشترک روي داده است، نگاه اجمالي داشته باشم: تقريبا هيچ چيزي اتفاق نيافتاده است. براساس برنامه جامع اقدام مشترک، اتحاديه اروپا و آمريکا متعهد شدند تمام اقدامات لازم اداري و قانوني را براي اطمينان از برداشتن موفقيت آميز و موثر تحريمها بردارند تا بتواند موجب بازگشت دوباره ايران به بازارهاي بين المللي شود.
وي افزود: ما نميتوانيم از وجوه مسدود شده در خارج از کشور استفاده کنيم. در اين زمينه، تلاشهاي جدي از طرف شرکاي ما براي کارساز بودن برنامه جامع اقدام مشترک انجام شد. از ديدگاه من، آنها به الزامات خود عمل نکردهاند. اگر به گفته شرکاي ما رفتار ما مانع از تعامل بانکهاي بين المللي با ما ميشود، آنها قبل از امضا برنامه جامع اقدام مشترک کاملا از رفتار ما راضي بودند. ما رفتار خود را تغيير ندادهايم. آنها آن را فقط به خاطر عمل ما به تعهدات خود امضا کردند و براين اساس ايران مسئول در چيزي شناخته نشد. اين حرفها نادرست است.
رئيس بانک مرکزي ايران افرود: اگر قرار است تماسهاي رودرو بيشتري با بانکهاي بين المللي صورت گيرد بايد به آنها اطمينان داده شود که به خاطر کار در ايران جريمه نميشوند، اگر معنايش اين است که تغييراتي در قوانين و مقررات براي دسترسي به سيستم مالي آمريکا انجام شد، اجازه دهيد يوترن (نقل و انتقالات بااستفاده از بانکهاي خارجي) در جايي که نياز است، انجام شود. آنها نياز است اين کار را انجام دهند در غير اين صورت برنامه جامع اقدام مشترک مفهوم خود را از دست خواهد داد.
مجري برنامه شوراي روابط خارجي آمريکا پرسيد: آيا تحريمها، ايران را به ميز چانه زني هستهاي آورد؟
ولي الله سيف گفت: به نظر ميرسد که نوعي درک نادرست در اين زمينه وجود. عملکرد اقتصادي ايران به خصوص در دو سال گذشته به صورت واضح نشان ميدهد که ايران هرگز در شرايط بد اقتصادي نبوده است. من فکر ميکنم دو مسئله سوء مديريت در گذشته و تحريمها با يکديگر اشتباه گرفته ميشود. من اين حقيقت را انکار نميکنم که تحريمها هزينه براي اقتصاد ما داشته است، اما حقيقت اين است که در دو سال ونيم گذشته دستاورد اقتصادي ما به صورت صريح نشان ميدهد که ما هرگز در شرايط بد اقتصادي نبودهايم.
ولي الله سيف در پاسخ به پرسشي درباره اينکه «آيا اين امکان وجود دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را از اقتصاد کلي جدا کرد،» گفت: به نظر ميرسد در اينجا مقداري اغراق شده است. سرمايه گذاري خارجي بايد بصيرت و توانايي شناسايي طرف مقابل خود را داشته باشد و اين کاملا امکان پذير است. شما ميتوانيد سرويسهاي موجود در کشور را خريداري کنيد. شرکتهاي مختلف و شرکتهاي معتبر هستند که ميتوانند خدمات شناخت مشتري را ارائه کنند.
مجري پرسيد: آيا سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران بايد به دلار آمريکا دسترسي داشته باشد؟ به عبارت ديگر اگر به ايران دسترسي به دلار آمريکا، نقل و انتقالات يوترن (خدمات از طريق بانک خارجي) داده شود، آيا سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران مجاز است بخشي از آن باشد (دسترسي به دلار داده شود)؟
رئيس بانک مرکزي ايران گفت: خدماتي که ما در جامعه فراهم ميکنيم ميتواند مورد استفاده هر کسي قرار گيرد و البته شما ميتوانيد اطلاعات بدست آوريد. آنچه که ما از آن صحبت ميکنيم درباره بانکها است که ميتواند به ما در تبديل ارزهاي مختلف و دسترسي به سرويسهاي مالي در آمريکا کمک خواهد کرد. طوري که شما بتوانيد يک ارز را به ارز ديگر تبديل کنيد و يک نقل و انتقال صورت گيرد. اين بانکها متعهد به فراهم کردن خدمات براي شرکاي خارجي خود و اطمينان يافتن نيز هستند.
مجري پرسيد اکنون که ايران و پنج به علاوه يک به توافق رسيدند که ايران برنامه صلح آميز هستهاي داشته باشد. ايران چگونه ميتواند از منابع در دسترس استفاده کند. هزينه برنامه هستهاي، موشکي و نظامي ايران به صورت سالانه چقدر است؟
ولي الله سيف گفت: اينکه ما چقدر در فعاليتهاي مختلف هزينه ميکنيم، مسئلهاي است که من نميتوانم به شما آمار بدهم، اما ميدانيد که هر کشوري تصميماتي براساس اولويت خود ميگيرد و براساس آن سرمايه گذاري ميکند. اين فعاليتهاي مجاز است. در زمينه برنامه صلح آميز هستهاي، ما اين حق را داريم و اين نياز هر کشوري است تا آينده بهتري را براي خود فراهم کند و به صورت کامل از منابع بالقوه خود و استعدادهاي داخلي خود بهرهمند گردد.
وي در اينباره افزود: ما شاهد رشد داعش هستيم و کشورهايي هستند که موجب رشد داعش شدند تا اين شرارتها را انجام دهد. داعش در حال کشتن شهروندان بيگناه، زنان و کودکان است. اينها مسائلي است که شما شاهد آن هستيد. چه کسي مسئول آن است؟ پرسش اين است که ايران چگونه ميتواند تضمين داشته باشد که هدف بعدي نيست و اگر ايران هدف تهاجم قرار گيرد، چه کسي قرار است از ايران محافظت کند؟ چه کسي در حال حاضر از يمن محافظت ميکند؟ نکته اين است که ايران براساس تجربه و تاريخ به اين نتيجه رسيده است که ما بايد به توانمندي خود متکي باشيم. توانمندي که ميتواند براي اهداف دفاعي، دفاع در برابر هر نوع تهاجم مورد استفاده قرار گيرد.
سيف در پاسخ به پرسشي که ايران چقدر در برنامه هسته اياش سرمايه گذاري کرده است، گفت: اين سوالي است که جوابي براي آن ندارم اما قطعاً ما سرمايه گذاري در اين زمينه داشتهايم و البته اين تلاش، ارزشمند بوده است. ايران ميخواست در مسير درست قدم بردارد اما کسي با آن همکاري نکرد. از اين رو ايران مجبور بود به منابع داخلي خود اتکاء کند. ايران وارد مسير شد اما متأسفانه با سوء تفاهمات زيادي احاطه شد.
مجري در ادامه پرسيد: در دوره تحريمها، مشخص بود که برخي کشورها به ايران کمک ميکنند. آيا چين بيشترين کمک را ميکرد يا ديگر کشورها مثل روسيه بازيگر اصلي بودند؟
رئيس کل بانک مرکزي در پاسخ گفت: ايران با کشورهاي زيادي روابط اقتصادي دارد. کشورهاي ديگر نيز روابط مثبت تجاري با ايران داشتند. آنها به همکاري خود با ايران ادامه دادند. چين يکي از آنها بود، روسيه يکي از آنها بود. برخي ديگر کشورها نيز با ايران همکاري کردند. اين چيزي را تغيير نميدهد.
مجري در ادامه سوال کرد: سوال ديگر من درباره کره شمالي است. آيا تحريم، کره شمالي را متوقف ميکند؟ شما تجربه زيادي در خصوص نحوه عملکرد تحريم داريد. آيا تحريم، برنامه هستهاي کره شمالي را متوقف خواهد کرد؟
سيف در پاسخ گفت: در خصوص ايران به شما گفتم تحريمها هيچ تاثيري بر ديدگاه ما نداشت و تحريمها براي مردم ما پرهزينه بود.
به نظر من تحريم هرگز جواب نميدهد و به دوره مدرن کنوني تعلق ندارد. من از کره شمالي خبر ندارم و نميدانم چه اتفاقي برايش ميافتد، اما فکر ميکنم اگر کره شمالي به شيوه ما عمل کند، سر پا باقي ميماند و ميتواند اقتصادش را اداره کند.
وي افزود: تحريم، تاثير تعيين کننده ندارد و فقط به مردم فشار وارد ميکند و مسير سياست را تغيير نميدهد. تحريم فقط هزينههاي خاص به وجود ميآورد و فضا براي فساد و عدم شفافيت ايجاد ميکند.